Born in 1962 in London where he lives and works.


Yinka Shonibare was born in London and moved to Lagos, Nigeria at the age of three. He returned to London to study Fine Art first at Byam Shaw College of Art (now Central Saint Martins College of Art and Design) and then at Goldsmiths College, where he received his MFA, graduating as part of the ‘Young British Artists’ generation. Over the past decade, Shonibare has become well known for his exploration of colonialism
and post-colonialism within the contemporary context of globalisation. Shonibare’s work explores these issues, alongside those of race and class, through the media of painting, sculpture, photography and, more recently, film and performance. Using this wide range of media, Shonibare examines in particular the construction of identity and
tangled interrelationship between Africa and Europe and their respective economic and political histories. Mixing Western art history and literature, he asks what constitutes our collective contemporary identity today. Having described himself as a ‘post-colonial’ hybrid, Shonibare questions the meaning of cultural and national definitions. Shonibare
was a Turner prize nominee in 2004 and awarded the decoration of Member of the “Most Excellent Order of the British Empire”. He has added this title to his professional name. In 2013 he was elected Royal Academician by the Royal Academy of Arts. He has exhibited at the Venice Biennial and internationally at leading museums worldwide.
In September 2008, his major mid-career survey commenced at the MCA Sydney and toured to the Brooklyn Museum, New York in June 2009 and the Museum of African Art at the Smithsonian Institution, Washington DC in October 2009. In 2010, ‘Nelson’s Ship in a Bottle’ became his first public art commission on the Fourth Plinth in Trafalgar Square. He is represented among others by Stephen Friedman Gallery, London; James Cohan Gallery, New York/Shangai.

 

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Né en 1962 à Londres où il vit et travaille.


Yinka Shonibare est né à Londres et a déménagé à Lagos, au Nigéria, à l’âge de trois ans. Il est retourné à Londres pour étudier les Beaux Arts à Byam Shaw College of Art (aujourd’hui Central Saint Martins College of Art and Design), puis au Goldsmiths College, où il a obtenu son diplôme dans la mouvance des Young British Artists. Au cours de la dernière décennie, Shonibare est devenu célèbre pour son exploration du colonialisme et du post-colonialisme dans le contexte contemporain de la mondialisation. Le travail de Shonibare explore ces thèmes, parallèlement à ceux de race et de classe, au moyen de la peinture, de la sculpture, de la photographie et, plus récemment, du cinéma et de la
représentation. Grâce à cette large gamme de supports, Shonibare examine en particulier la construction de l’identité et de l’interdépendance entre l’Afrique et l’Europe, leurs histoires économiques et politiques respectives. Mêlant l’histoire de l’art et la littérature occidentales, il s’interroge sur ce qui constitue notre identité collective contemporaine aujourd’hui. S’étant décrit lui-même comme « hybride post-colonial », Shonibare questionne la signification des définitions culturelles et nationales. Shonibare a été candidat au prix Turner en 2004 et a reçu la décoration de « Membre de l’Ordre Supérieur de l’Empire britannique ». Il a ajouté ce titre à son nom professionnel. En 2013, il a été élu académicien par la Royal Academy of Arts. Il a exposé à la Biennale de Venise et à l’étranger dans les principaux musées du monde entier. En Septembre 2008, sa grande enquête à mi-carrière a débuté à la MCA de Sydney et il a visité le Musée de Brooklyn,

YINKA SHONIBARE MBE' (UK-Nigeria/RU-Nigéria) 
 

La Méduse, 2008
Bois, mousse, plexiglas, cire hollandaise, peinture acrylique sur coton / Wood, foam, plexiglas, Dutch wax, acrylic on cotton
212,09 x 167,64 x 137,16 cm
Collection NMNM n° 2009.25.2
© Yinka Shonibare, MBE
Courtesy Nouveau Musée National de Monaco
Courtesy James Cohan Gallery, New York/Shanghai