Born in 1962 in Porto-Novo, Benin, where he lives and works.


Romuald Hazoumé’s work is humorous, playful and political. He produces sculpture, painting and photography but is best known for his ‘masks’ - an ongoing series commenced in the mid 1980s, in which he modifies discarded plastic jerry cans and other materials to take on the appearance of faces. As the artist’s photographs attest, these jerry cans are ubiquitous in Benin: they are often used to carry rice to the Nigerian border, which is then traded for black-market petrol. In an historical context, Hazoumé’s masks can be understood in relation to traditional Yoruba masks traditionally made for religious purposes.
Winner in 2007, of the Arnold Bodé Prize (documenta 12, Kassel, Germany), the stellar trajectory of Hazoumé’s rise during these past fifteen years has catapulted him into the first rank of the international artistic community, marking him out as unique amongst other African contemporary artists.
Since then, his work has been widely shown in many of the major galleries and museums in Europe and beyond, including the British Museum, the Guggenheim, Bilbao, the Centre Georges Pompidou, Paris, ICP, New York, the Victoria & Albert Museum, London. Contemporary African Art Collection (CAAC) de Jean Pigozzi. His work is represented,
among others, by MAGNIN-A, Paris and Art & Public Cabinet PH, Geneva.

 

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Né en 1962 à Porto-Novo, Bénin où il vit et travaille.


Le travail ludique et politique de Romuald Hazoumé est plein d’humour. Il réalise des sculptures, peintures et photographies, mais il est surtout connu pour ses «masques» - une série en cours qui a débuté au milieu des années 1980, dans laquelle il modifie des rebuts de jerricans en plastique et d’autres matériaux pour leur donner l’apparence de visages. Comme les photographies de l’artiste en témoignent, ces bidons sont omniprésents au Bénin: ils sont souvent utilisés pour transporter du riz
jusqu’à la frontière du Nigéria, qui est ensuite échangé contre de l’essence au marché noir. Pris dans un contexte historique, les masques d’Hazoumé s’apparentent aux masques traditionnels Yoruba réalisées à des fins religieuses. Vainqueur en 2007 du Prix Arnold Bodé (documenta 12 de Kassel, Allemagne), l’ascension fulgurante de Hazoumé au cours de ces quinze dernières années l’a propulsé au premier rang
de la communauté artistique internationale, le singularisant parmi les autres artistes africains contemporains.
Depuis lors son travail a été largement montré dans la plupart des grandes galeries et musées en Europe et au-delà, y compris le British Museum, le Guggenheim de Bilbao, le Centre Georges Pompidou, Paris, ICP, New York, le Victoria & Albert Museum, Londres, et la Contemporary African Art Collection (CAAC) de Jean Pigozzi. Son travail est representé, entre autres, par MAGNIN-A, Paris et Art & Public Cabinet PH, Genève.

ROMUALD HAZOUMÉ (Benin/Bénin)
 
Cher Maître, 2001
Cher Maître, 2001

Technique mixte / Mixed media 32 x 33 x 17 cm Courtesy Art & Public – Cabinet P.H., Genève / Geneva

Survolté II, 2000
Survolté II, 2000

Technique mixte / Mixed media 36 x 46 x 12 cm Courtesy Art & Public – Cabinet P.H., Genève / Geneva

Alouette, 1999
Alouette, 1999

Bouteille rouge à plumes / Red bottle with feather 30 x 12 x 19 cm Courtesy Art & Public – Cabinet P.H., Genève / Geneva

Cher Maître, 2001
Cher Maître, 2001

Technique mixte / Mixed media 32 x 33 x 17 cm Courtesy Art & Public – Cabinet P.H., Genève / Geneva

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