Born in 1977 in Lagos in Nigeria.

Lives and works in Lagos, Nigeria.


Joshua Okoromodeke grew up in a family of artists but he is the only one to have brought this family ‘tradition’ to what he sees as the ultimate purpose of drawings: the comic strip. He said in effect that in this art, imagination, language and painting come together. As a child he discovered Western comics through old Comic Books which have inspired his technique and narrative. Stan Lee and John Byne, Marvel and Dino are his main influences. Joshua takes care of all aspects of Comic Book development: writer,
illustrator, inker, letterer and colorist. He reinvents the genre of the superhero comics not by drawing his characters in body suits and capes, but by making his protagonists fallible and imperfect. He is inspired by the diversity of African cultures and more specifically that of Nigeria. His ideas come from African themes and analogies. He shows the difficulties that Nigerians are facing, especially the ever growing injustices and poverty that lead people to suffering and sometimes to madness. His work is part of the Pigozzi Collection, Geneva.

 

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Né en 1977 à Lagos au Nigéria. Vit et travaille à Lagos, Nigéria.


Joshua Okoromodeke a grandi dans une famille d’artistes mais il est le seul à avoir poussé cette «tradition» familiale jusqu’à ce que lui considère comme l’objet ultime du dessin : la bande dessinée. Il dit en effet que dans cet art converge à la perfection l’imaginaire, le langage et la peinture… Enfant, il découvre la bande dessinée occidentale à travers de vieux illustrés qui lui ont inspiré sa technique et la forme narrative. Stan Lee et John Byne, Marvel et Dino sont ses principales références. Joshua s’occupe de tous les «postes» d’élaboration de la BD : scénariste, dessinateur, encreur, lettreur et coloriste. Il réinvente le genre des super-héros de BD en ne se contentant pas de dessiner des personnages en combinaison moulante, une cape sur les épaules, mais en faisant de ses protagonistes des êtres faillibles et imparfaits. Il s’inspire de la diversité des cultures africaines et puise plus précisément dans celle du Nigéria. Ses idées surgissent de thèmes et analogies africains. Il témoigne des difficultés auxquelles les Nigérians sont confrontés quotidiennement, tout particulièrement les injustices et la pauvreté toujours croissantes qui conduisent les gens à la souffrance, parfois à la folie. Son travail figure dans la Collection Pigozzi, Genève.

 

JOSHUA OKOROMODEKE (Nigeria/Nigéria)
 
Princes Kadija part 1 of 3, 2009
Princes Kadija part 1 of 3, 2009

Bande dessinée composée de 20 planches / Comic strip composed by 20 plates Crayon, aquarelle, feutres et encre noir sur carton / Coloured pencils, water paint, markers, black ink on cardboard 32 x 24,2 cm chaque planche / each plate © Joshua Okoromodeke Courtesy CAAC - The Pigozzi Collection, Genève / Geneva

Origins Issue #1, 1998
Origins Issue #1, 1998

Copie imprimée sur papier / Copy printed on paper © Joshua Okoromodeke Courtesy CAAC - The Pigozzi Collection, Genève / Geneva

Origins Part 1 of 2 Issue #3, 1999
Origins Part 1 of 2 Issue #3, 1999

Copie imprimée sur papier / Copy printed on paper © Joshua Okoromodeke Courtesy CAAC - The Pigozzi Collection, Genève / Geneva

Princes Kadija part 1 of 3, 2009
Princes Kadija part 1 of 3, 2009

Bande dessinée composée de 20 planches / Comic strip composed by 20 plates Crayon, aquarelle, feutres et encre noir sur carton / Coloured pencils, water paint, markers, black ink on cardboard 32 x 24,2 cm chaque planche / each plate © Joshua Okoromodeke Courtesy CAAC - The Pigozzi Collection, Genève / Geneva

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