Born in 1970 in Tongo, Sierra Leone.
Lives and works in Harlingen, The Netherlands.


Abu Bakarr Mansaray was born in 1970 in Tongo, Sierra Leone and moved to Freetown in 1987. Mansaray decided to become an artist with an incredible desire to learn and reverse the progress of a country sinking into civil war. He reinvested a very common technique in Central Africa which consists in manufacturing decorative items or toys from iron wire. He also applies this technique to produce futuristic machines that work in the most extravagant ways. A self-taught man, he studied all by himself from textbooks of chemistry, physics, electronics, mathematics and proclaimed
himself “Professor “, working tirelessly to develop systems and machineries. He now exclusively produces extraordinary drawings in graphite and colored pencils, made of calculations and diagrams illustrating complex mechanisms with comments outlining
amazing futuristic machines. The economic, political and social situation in Sierra Leone - a country where war left in its wake nothing but ruins and charred bodies - has irrevocably shaped the imagination of Mansaray. In 1998, he managed to escape from his country in extremely difficult circumstances, but his work continues to bear witness to the horrors of war. He has participated in several international exhibitions such as African Stories, Marrakech Art Fair, 2010; Andrew Edlin, New York, 2010. His work
is part of the Pigozzi Collection, Geneva.

 

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Né en 1970 à Tongo, Sierra Leone.
Vit et travaille à Harlingen, Pays-Bas.


Né en 1970 à Tongo, en Sierra Leone, Abu Bakarr Mansaray s’installe à Freetown en 1987. Mansaray décide de devenir artiste, poussé par une volonté inouïe d’apprendre et d’inverser la marche d’un pays qui sombre dans la guerre civile. Il réinvestit une technique très courante en Afrique Centrale, qui consiste à fabriquer des objets décoratifs ou des jouets en fils de fer. Il applique aussi cette technique pour réaliser des machines futuristes au fonctionnement extravagant. Parfait autodidacte, il étudie seul dans les manuels de chimie, de physique, d’électronique, de mathématique et s’autoproclame «Professor», travaillant inlassablement à l’élaboration de systèmes et de machineries. Il réalise désormais exclusivement d’extraordinaires dessins à la mine de plomb et crayons de couleurs, faits de calculs, de schémas représentant de complexes mécanismes avec des commentaires esquissant d’incroyables machines
futuristes. La situation économique, politique et sociale en Sierra Leone - un pays où la guerre n’a laissé derrière elle que des ruines et des cadavres calcinés - a irrévocablement façonné l’imaginaire de Mansaray. En 1998, il a réussi à échapper à son pays dans des circonstances extrêmement difficiles, mais son travail continue à témoigner des horreurs de la guerre. Il participe à plusieurs expositions internationales dont African Stories, Marrakech Art Fair, 2010 ; Andrew Edlin New York, 2010. Ses
oeuvres figurent entre autres dans la Collection Pigozzi, Genève.

ABU BAKARR MANSARAY (Sierra Leone)
 
Evil detector, 2005
Evil detector, 2005

Graphite, crayons de couleurs et stylo bille sur papier / Graphite, colored pencils and felt-tip pen on paper 160,6 x 212,5 x 4 cm © Abu Bakarr Mansaray Courtesy CAAC - The Pigozzi Collection, Genève / Geneva

Beyond Creation, 2004
Beyond Creation, 2004

Stylo bille et graphite sur papier Ballpoint pen and graphite on paper 160,6 x 212,5 x 5,2 cm © Abu Bakarr Mansaray Courtesy CAAC - The Pigozzi Collection, Genève / Geneva

Evil detector, 2005
Evil detector, 2005

Graphite, crayons de couleurs et stylo bille sur papier / Graphite, colored pencils and felt-tip pen on paper 160,6 x 212,5 x 4 cm © Abu Bakarr Mansaray Courtesy CAAC - The Pigozzi Collection, Genève / Geneva

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